This page in English This page in Finnish

Battlefleet Engineer

Battlefleet Engineer on ensimmäinen kaupalliseen julkaisuun tähtäävä pelini, ja selvästi suurin oma projektini koskaan. Se on 2-ulotteinen avaruusaluksien rakentelu, laivueen hallinnointi, ja taktinen taistelupeli. Pelin keskeinen ominaisuus on, että avaruusalukset kootaan yhden asian moduuleista, jotka määrittävät niiden kaikki ominaisuudet ulkomuodosta resursseihin ja fysikaaliseen käyttäytymiseen. Peli myös mallintaa useimpia osa-alueita kuten jäykkien kappaleiden dynamiikkaa, alusten ohjausta moottoreiden tuottamilla voimilla, resurssien käyttöä ja ammusten osumia tavallista selvästi yksityiskohtaisemmin.
Pelinkehitysblogi (englanniksi) Ydinkonseptien esittelyvideo (englanniksi)

Sääasemajärjestelmän virtuaalimalli

Tekniikan kandidaatin työni on tehty TTY:n Systeemitekniikan laitokselle, liittyen automaation tietotekniikan opintokokonaisuuteen. Tehtävänantona oli suunnitella ja toteuttaa laitoksen sääasemajärjestelmästä 3-ulotteinen virtuaalimalli käyttäen moderneja Web-tekniikoita. Sivuston käyttämiä tekniikoita on mm. HTML5, JavaScript, WebGL ja CSS3. Kaikki toiminnallisuus on toteutettu asiakaspäässä JavaScriptillä, palvelimen kannalta sivusto on staattinen. Varsinaisen tietosisällön tuottaminen ei kuitenkaan kuulunut toteutettuun laajuuteen.

Työstä on annettu arvosana 5.
Toteutettu sivusto Työn kirjallinen osa (PDF)

CNC 2

Toinen itse suunnittelemani ja rakentamani 3-akselinen jyrsinkone puulle ja muille pehmeille materiaaleille. Työstöala on noin 1100x600x100mm. 1,8Nm askelmoottorien voimalla kone saavuttaa 10m/min pikaliikkeet ja 5m/min syöttönopeuden kuormasta riippuen. Esimerkiksi puuta leikattaessa voidaan luotettavasti saavuttaa noin puolen millimetrin tarkkuus. Paljon kuvia ja lisätietoa, sekä itse koneesta että sillä toteuttamistani esineistä, löytyy projektilokeista. Katso linkit alta.
Projektiloki englanniksi Projektiloki suomeksi

Sanajahtaaja

Sanajahtaaja on tekemäni ratkaisin Boggle-tyyppisiin sanaetsintäpeleihin. Android laitteilla suosittu tällainen peli on fugo LLC:n Sanajahti, josta ohjelman nimi tulee. Ohjelmaan ladataan kuvakaappaus pelistä, jonka jälkeen se tunnistaa kirjaimet ja etsii ruudukosta kaikki sanakirjasta löytyvät sanat. Kuvakaappausten siirto tietokoneelle onnistuu automaattisesti vaikkapa Dropboxin avulla. Mukana tulee hyvin kattava suomen kielen sanalista ja englanninkielinen pikaohje. Ohjelma toimii suoraan Sanajahdin kanssa, mutta on konfiguroitavissa myös muille vastaaville peleille.

Toteutus on C# ja .NET Framework 4, jälkimmäinen täytyy olla asennettuna.
Lataa Sanajahtaaja v. 1.1

NetBrot

C# ja .NET tutustumisprojektina kesällä 2012 tekemäni huomattavasti kehittyneempi Mandelbrotin joukon zoomailuohjelma. Ominaisuuksiin lukeutuu mm. monisäikeistetty laskenta, värien säätö reaaliajassa (toteutettu pikselivarjostimella), jatkuva väritys ja ohjelman asetusten tallennus kuvien metadataan.

Paketissa on asennusohjelma ja englanninkielinen pikaohje.
Lataa NetBrot 1.0

DXF Halftone 2.1

Jatkoin Halftone-ohjelmani kehitystä kesällä 2011 aivan uudelle tasolle. Uutta on kokonaan uudistettu käyttöliittymä, viivahalftone, G-koodin generointi sekä iso kasa pienempiä uusia ominaisuuksia liittyen ruudukon asemointiin, asetusten tallentamiseen ja DXF-vientiin. Lähdekoodin määrä on kasvanut yli 3.5 kertaiseksi versiosta 1.0

Ohjelma on edelleen GNU GPL lisenssin alainen.
Lataa DXF Halftone v. 2.1

ConnectionsMax

Kesällä 2009 tekemäni Connections-lautapelin käännös pc:lle. Pelissä on yksinpeli tekoälyä tai samalla koneella olevaa toista pelaajaa vastaan sekä nettipeli internetin yli. Nettipelissä luodaan tunnus pelin palvelimelle joka muistaa pelisi ja voit haastaa toisia pelaajia. Palvelinpuolella toimii php-scripti joka hakee ja tallettaa tietoja MySQL-tietokannasta. Nettipelin nykiminen johtuu palvelimen vasteajasta, sillä verkkoliikennettä ei ole säikeistetty.
Lataa ConnectionsMax v. 1.0 Pelin oma nettisivu

Vanhat

Klikkaa näkyviin

SpaceBuilders

SpaceBuilders on 2-ulotteinen avaruusaluksen rakentelu, räiskintä ja laivueen hallinnointipeli, jota tein toisen teekkarin kanssa satunnaisesti vuosina 2009-2010. Pelin lähes uniikki ominaisuus on että kaikki avaruusalukset kootaan moduuleista, joilla jokaisella on oma erityinen roolinsa. Pelaaja voi rakentaa omat aluksensa tyhjästä tai käyttää valmiita malleja joka kentässä voimistuvien vihollisjoukkojen tuhoamiseen. Reaaliaikaisissa taisteluissa pelaaja ohjaa omaa alustaan ja muut alukset toimivat tekoälyn varassa. Alukset myös tuhoutuvat moduuli kerrallaan, muuttaen realistisesti aluksen painopistettä ja ominaisuuksia. Muutama hyvä osuma voi rampauttaa suurenkin aluksen.
Olen tehnyt peliin kaikki grafiikat ja noin puolet koodista. Peli sisältää tärkeimmät perusominaisuudet, mutta jäi lopulta lähinnä prototyyppiasteelle.
Lataa SpaceBuilders

DXF Halftone 1.0

Talvella 2010 pientä maksua vastaan tekemäni ohjelma joka ottaa sisään minkä vaan jpg, png tai gif kuvan ja luo sen perusteella ns. halftone efektin. Taiteellinen efekti luodaan sovittamalla kuvan tummuuden mukaan eri kokoisia ympyröitä ruudukkoon. Ruudukko on täysin säädettävissä ja se voi olla myös vino. Lopputuloksen voi tallentaa DXF muodossa jonka saa tuotua miltei kaikkiin CAD-ohjelmiin tai suoraan CNC-koneelle.

Ohjelma on GNU GPL lisenssin alainen.
Lataa DXF Halftone v. 1.0

Mandelbrot zoom

Simppeli Mandelbrotin joukon piirturiohjelma. Tällä voit zoomailla ehkä maailman tunnetuimman fraktaalin syvyyksiin tyylikkäässä harmaasävyesityksessä. Klikkaa kuvaa kahdesti valitaksesi alueen jonne zoomataan, + ja - napit näppäimistöllä lisää/vähentää piirtotarkkuutta jota tulee lisätä mitä syvemmälle zoomaa. Enter piirtää nykyisen alueen uusilla asetuksilla.
Lataa Mandelbrot zoom

Sähkökenttädemo

Pikkuohjelma joka piirtää sähkökenttäviivoja pistemäisten varausten perusteella. Tällä saa aikaiseksi ihan mielenkiintoisia ja nättejä kuvioita.
Lataa Sähkökenttädemo

Stuntmoto

Stuntmoto on vanha projekti vuosilta 2006-2008. Teimme tätä moottoripyörätemppuilupeliä käytännössä kahdestaan toisen opiskelijan kanssa. Minun vastuullani oli kaiken grafiikan teko peliin. Yksityiskohtaisten kenttien teko yksin olisi kuitenkin vienyt kuukausitolkulla työtunteja joten ympäristöt jäivät jokseenkin rujoiksi. Pelissä on kuitenkin useampi kenttä, toistakymmentä animoitua temppua, pari prätkää ja nettipeli.
Lataa StuntMoto v.0.08

3D